به گزارش شهرآرانیوز؛ با شروع گرمترین ماه سال، سینمای ایران نیز وارد دوران تازهای از اکران سال جاری میشود؛ با ترکیبی که یکی از پرامیدترین برهههای سال در میزان فروش خواهد بود. این ترکیب، از منظر تنوع، چندان تمایزی با اکران نوروزی یا اکران اواخر بهار ندارد؛ اما شواهد و قرائن حاکی از این هستند که از منظر کیفیت، آثاری که روی پرده میروند، با توجه به سوابق فیلم سازان و رژه ستاره ها، میتوانند روزهای باشکوه و داغی را برای سینمای ایران رقم بزنند. در این مطلب، مروری داریم بر آثار گیشه مرداد که یا کار خود را آغاز کردهاند یا به زودی وارد چرخه اکران خواهند شد.
کارگردان «آسمان غرب»، قبل از اینکه به پروژه شهید شیرودی بپردازد، فیلم دیگری در ژانر دفاع مقدس ساخته بود که در جشنواره فیلم فجر هم به نمایش درآمد، اما تا امروز به اکران عمومی نرسیده است.
«اتاقک گلی» یک اکشن بی ادعا و کم خرج است که لحظات تأثیرگذار پرشماری دارد و با وجود مقادیر زیادی خون و جنگ، رگههای انسانی و اخلاقی در آن مشهود است. بازی تورج الوند در نقش اصلی این اثر بسیار چشمگیر و باورپذیر از آب درآمده است؛ هرچند الوند هم بازیگر گیشه نیست و احتمالا فیلم با فروشی پایین به کار خود خاتمه خواهد داد.
این روایت که مرتبط با عملیات مرصاد است، به شکل آبرومندی مقابل دوربین رفته و از منظر مختصات اجرایی، در زمره آثار باکیفیت دفاع مقدس قرار میگیرد. گفته میشود که «اتاقک گلی» از روز هشتم مردادماه به چرخه اکران سینمای ایران اضافه خواهد شد.
یک فیلم کمدی با بازیگران نام آشنا و امتحان پس داده این ژانر، از جمله پژمان جمشیدی، بیژن بنفشه خواه، بهرنگ علوی و امیرمهدی ژوله، به کارگردانی یک چهره نسبتا ناآشنا به نام عادل معصومیان از چند روز قبل روی پرده سینماهای کشور رفته و هنوز بازخوردهای دقیقی از میزان فروش آن مخابره نشده است.
در خلاصه داستان این اثر آمده: «منوچ رئیس مافیای مواد مخدر، رضایت به آزادی موقت بیژن و نعیم از زندان میدهد تا کار نیمه تمام خود را تمام کنند...». «جزایر قناری» یک اثر پرزرق وبرق است که رنگهای متنوع و شاد در مواجهه اولیه مخاطب با اثر خودنمایی میکنند. حضور پژمان جمشیدی، ستاره پرفروش آثار کمدی، میتواند برگ برنده این فیلم باشد؛ ضمن اینکه حسین مهکام (کارگردان «بی حسی موضعی»، «احمد به تنهایی» و «عینک قرمز») در مقام تهیه کننده این اثر، احتمال اکران یک کمدی روشنفکرانه و مدرن را تقویت میکند.
کارگردان مجموعه تلویزیونی «مستوران»، فیلم «زعفرانیه ۱۴ تیر» را در سال ۱۳۹۸ ساخته و حالا با فاصله زمانی حدود شش ساله، اثر خود را به اکران عمومی رسانده است. فیلم نامه این اثر، توسط جابر قاسمعلی به رشته تحریر درآمده است. نویسنده باسابقهای که فیلم نامه آثار مخاطب پسندی مثل فیلم «تلفن همراه رئیس جمهور» و سریال خیابان خلوت کن «نرگس» را در کارنامه دارد. با این حال، بعید است که فیلم نامه جدید قاسمعلی چندان به مذاق نسل جوان و سینمارو امروز خوش بیاید.
«زعفرانیه ۱۴ تیر» یک قصه اجتماعی -خانوادگی مربوط به یک خانواده بسیار مرفه را روایت میکند و بازیگرانی همچون مهدی هاشمی، نازنین بیاتی و مسعود رایگان در آن به ایفای نقش پرداختهاند. حاشیه مهم این فیلم، حضور هنگامه قاضیانی در میان بازیگران این اثر است؛ بازیگری که مدتی درگیر مسائل حاشیهای بود و حالا به نظر میرسد یکی از دلایل تأخیر در اکران این فیلم بیات شده، حضور این هنرپیشه بوده است.
پرامیدترین فیلم اکران تابستان امسال در گیشه، همین کمدی کنجکاوی برانگیز از کارگردان و ستاره فیلم پرفروش «فسیل» است. کریم امینی که با فیلم قبلی خود توانست رکوردهای سینمای ایران را جابه جا کند، حالا با همان بازیگر محبوبی که بی شک بخشی از فروش نجومی «فسیل» مدیون نقش آفرینی او بود، به چرخه اکران سینمای ایران بازگشته است.
«مرد عینکی» یک کمدی بدنه است که بهرام افشاری تک ستاره آن محسوب میشود. هرچند مهدی هاشمی و هومن حاجی عبداللهی نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند، اما آنچه احتمال فروشش را بالا میبرد، حضور شخص بهرام افشاری است که در سالهای اخیر یکی از پول سازترین هنرپیشههای سینما و تلویزیون بوده و میتواند برگ برنده این اثر در گیشه باشد؛ ضمن اینکه از شواهد و قرائن برمی آید «مرد عینکی» حاوی ارجاعات اجتماعی و سیاسی ریز و درشتی هم هست که تجربه ثابت کرده این کنایهها در قالب طنز حسابی به مذاق مخاطب خوش میآیند.
در آثار اجتماعی پرفروش سینمای ایران طی یکی دو دهه اخیر، معمولا چند فاکتور دخیل هستند: تیم بازیگران، سابقه کارگردان، جسارت فیلم ساز در طرح موضوعهای نفس گیر و البته ریتم مناسب. فیلم جدید سعید روستایی، از این چهار عنصر برخوردار است؛ اما نه به شکل تام و تمام. «زن و بچه» را میتوان یک اثر سرگرم کننده و خوش ریتم دانست که به هرحال مخاطب را تحت تأثیر قرار میدهد. با این حال، بدون کوچکترین شک و شبههای، ضعیفترین اثر کارنامه روستایی هم هست.
در میان بازیگران این فیلم پرستاره، پریناز ایزدیار و پیمان معادی نقشهای اصلی را ایفا میکنند و سها نیاستی نیز همراه ایشان است. دو بازیگر نخست، به مراتب از استاندارد خودشان پایینتر هستند، اما در عوض فرشته صدرعرفایی و حسن پورشیرازی بازیهای بهتری را تقدیم مخاطب میکنند. «زن و بچه» بیش از حد توان سینمای ایران تلخ است و سردرگمی و تشتت نیز در آن موج میزند.
یکی دیگر از آثار تلخ گیشه تابستان، فیلم سرد و حزن آلود آرمان زرین کوب است؛ روایت مردی که به تازگی از آسایشگاه روانی مرخص شده و به خانه آمده، اما همسرش به شدت از او متنفر است. با باز شدن ناخواسته پای یک پلیس جوان به این خانه، ماجرا وارد فاز تازهای میشود تا به سکانس ناامیدکننده پایانی برسد.
نقشهای اصلی فیلم «ترک عمیق» را رضا بابک، گلچهره سجادیه و بابک انصاری ایفا میکنند و فیلم هیچ هنرپیشه دیگری ندارد. تمام فیلم در یک لوکیشن سرد و بی روح فیلم برداری شده و ریتم قصه نیز به شدت کند است. بازی رضا بابک و گلچهره سجادیه از نقاط قوت این اثر به حساب میآید؛ اما این دو هنرپیشه مسن نمیتوانند مخاطب را به سینما بکشند و فروش «ترک عمیق» را بالا ببرند. از همین حالا میتوان مطمئن بود که فیلم آرمان زرین کوب هم در ردههای پایین فروش سال جاری سینمای ایران جا خوش کند.
در کنار همه این آثار، «پیرپسر» هم هنوز یک اثر تازه نفس در سینمای ایران است. نخستین روزهای اکران فیلم جدید اکتای براهنی با حمله اسرائیل به ایران هم زمان شد و فیلم نتوانست روند روبه رشد خودش در گیشه را ادامه دهد. در روزهای اخیر اما، واکنشهای تند برخی منتقدان و کارشناسان فرهنگی به محتوای «پیرپسر»، اتفاقا اشتیاق مردم برای تماشای این درام نفس گیر و سه ساعته را بیشتر کرده و در روزهای آخر تیرماه، حدود شصت درصد از فروش کل سینماهای ایران به این اثر اختصاص داشت.
«پیرپسر» یک ماجرای خونین و پر از خشم و نفرت را، در دل یک خانواده سه نفره، با ریتمی مناسب روایت میکند. بازی حسن پورشیرازی در این اثر خیره کننده است و حامد بهداد و لیلا حاتمی هم اجراهای تمیزی دارند. ستاره اصلی «پیرپسر» اما، اکتای براهنی، در مقام کارگردان و نویسنده، است که توانسته فیلمی در قامت سینما و متناسب با ذائقه مخاطبان امروزی بسازد.
اثر جدید کارگردان «دستهای آلوده»، یکی از آثار میان رده سینمای ایران است که پرویز پرستویی، ماهور الوند و شهرام حقیقت دوست ستارههای آن هستند؛ سه بازیگری که با وجود کیفیت بالا در اجرای خود مقابل دوربین، چندان در جذب مخاطب اثرگذار نیستند و در اصطلاح بازیگران گیشه به حساب نمیآیند. نام امیرحسین فتحی، پسر حسن فتحی، نیز در فهرست بازیگران این اثر دیده میشود. شخص سیروس الوند، به عنوان یک فیلم ساز باتجربه و خوشنام، هم زمان کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی این اثر را بر عهده دارد.
در خلاصه داستان فیلم «آنجا همان ساعت» که یک اثر اجتماعی است، آمده: «رعنا (معلم مقطع ابتدایی) و امیر (کارگر کارگاه بلورسازی) زندگی عاشقانه خود را در محله قدیمی، در حاشیه شهر، آغاز کردهاند غافل از آنکه شیطنتی جنون آمیز خوشبختی ساده آنها را نشانه گرفته است». به نظر نمیرسد که این فیلم چندان به مذاق مخاطبان سینمای ایران خوش بیاید و بتواند حتی فروش متوسطی را به ثبت برساند.